Meditation og mindfulness på arbejdspladsen

I disse år spirer en meditations- og mindfulness trend for alvor frem i de danske kontormiljøer, hvor ledere og medarbejder forsøger at balancere et stadigt mere fleksibelt og flydende arbejdsliv.

Den svære balance i arbejdslivet Arbejdet fylder mere i vores liv end nogensinde. Men behovet for at finde en balance og håndtere det stigende pres er present. Meditation og mindfulness er for nogle blevet en nøgle til at håndtere og balancere arbejdslivets pres.

Meditation og mindfulness giver teknikker til, hvordan du kan blive bedre til at fokusere, kommunikere med overskud og gå stærkere ind i personlige relationer. Det gode meditations- eller mindfullness forløb er et struktureret program, der træner dit sind og hjælper dig til at fokusere og finde frem til, hvor du selv kan sætte ind.

Og så hjælper meditationen også med til at reducere mængde af stressrelaterede stoffer i din krop. De, der mediterer, oplever at det hjælper på stress, søvnløshed og depression. Og det er en kombination, der i højsædet hos mange: Mindre stress, bedre søvn og styrket fokus.

5 fordele ved at meditere

  1. Bedre fokus
  2. Styrker medarbejderloyalitet
  3. Forbedrer kommunikationen
  4. Mindsker sygefraværet
  5. Øger produktiviteten

1. Bedre fokus

Hver gang du står foran en udfordring på vejen til at nå dine mål, så oplever kroppen stress. Du vakler mellem fristen til at flygte fra situationen og æren i at blive og kæmpe videre, så du overvinder situationen. Meditation styrker dit fokus, så du bliver bedre til at gå direkte i kødet på dine mål. En vigtig evne for enhver enkeltperson eller organisation.

2. Styrker medarbejderloyaliteten

Når du giver medarbejderne plads til at meditere, så viser du på samme tid, at du tager deres mentale sundhed seriøst, og du hjælper dine medarbejdere til en bedre balance og et bedre fokus. Det giver loyale medarbejdere, der oplever en arbejdsplads, hvor de trives.

Og loyale medarbejdere har du brug for. De er godt for forretningen, fordi de har meget mindre tilbøjelighed til at søge andet arbejde, performer bedre og er mere engagerede i teamsamarbejdet.

3. Forbedrer kommunikationen

Et klart sind udmønter sig I klar tale. Når du skal kommunikere effektivt til resten af ledergruppen eller til dine medarbejdere er det vigtigt, at du er rolig og fattet. At du ved, hvad der er dit fokus. Et fokus, du får, når du giver dig selv plads til at gøre meditation og mindfulness til en del af arbejdslivet.

4. Mindsker sygefraværet

Stress er en faktor, der er nærmest umulig at undgå i den moderne verden, hvor kravene til personlig udvikling, resultater og øget hastighed. Meditaion og mindfulness reducerer stress og giver den enkelte værktøjerne til at håndtere stressede situationer.

Meditation på arbejdspladsen mindsker og forebygger dine medarbejderes risici for stress, alvorlige hjertesygdomme og alvorlige mentale sundhedstilstande.

5. Øger produktiviteten

At meditere er ikke bare at tømme hovedet for den myriade af tanker, der fylder op hver dag. Meditation handler om at fokusere på én ting. Når du hjælper dine medarbejdere til at blive bedre til at fokusere på en opgave ad gangen, så hjælper du dem samtidig også til et bedre fokus på deres kerneopgaver. Et fokus på at løse én ting ad gangen. Det hjælper dine medarbejdere til at nå deres egne og virksomhedens mål.

Og medarbejdernes klare sind og evne til klart at kommunikere deres behov betyder også, at du får et stærkere samarbejde på teamet, hvor der er et større overskud til at hjælpe hinanden.

Sådan kommer du i gang med Mindfulness Mindfulness er træning for din hjerne. Groft sagt, så træner du simpelthen hjernen til at skrue ned for bekymringer, tankemylder og andet støj, så du bliver bedre til at fokusere.

Der er mange gode måder at komme i gang med mindfulness. Du kan starte her:

Kilder:

https://lifehacker.com/meditation-isnt-clearing-the-mind-it-s-focusing-on-on-1643101622

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/meditation/in-depth/meditation/art-20045858