Dress code på arbejdspladsen – er det en god idé?

Dress code er et klassisk element i mange virksomheder. Det virker enkelt og ligetil, men det er det sjældent i praksis.

Der kan være flere problemer på spil. Eksempelvis er det ikke sikkert, hvordan du og dine medarbejdere tolker dress codes som:

Det rejser en række lavpraktiske spørgsmål, som eksempelvis: “Hvornår må jeg have t-shirt under jakken på arbejdspladsen?”

Det kan også skabe problemer og frustrerede miner, hvis der er forskellige rammer for kvinder og mænd i medarbejdermanualens afsnit om dress code.

##Er dress codes stadig en ting? Mange virksomheder har i dag droppet de meget formelle krav i deres rammer for dress code. Flere og flere opfordrer til at have behageligt tøj på.

Men så skal du også være klar til, at der er brede fortolkninger af, hvad der så er i orden, når det kommer til eksempelvis at have behageligt tøj på, når man er på arbejde.

Her kan en dress code politik måske være en måde at foregribe nogle konflikter?

Det handler også meget om virksomheden. Hvad er det for en størrelse, og er der måske endda skrappe forventninger hos jeres kunder? Har I selv lyst til en meget formel stil, så skal der jo heller ikke være forhindringer i vejen for at hoppe i et klassisk skræddersyet jakkesæt med slips og det hele.

##Kan kunderne se jer? Mange steder med kundeinteraktion har skåret ned på de formelle krav til virksomhedens dresscode. Det kan dog være almindeligt, at der i servicefag er en uniform.

Men mange caféer og restauranter har løsnet op for den meget pæne uniform. Her bliver medarbejdere også opfordret til at vise personlighed, hvis de eksempelvis har tattoveringer.